anglezero taller d’arquitectura proposa reurbanitzar Sant Antoni

Tots els que vivim a Cullera coneixem bé el barri de Sant Antoni. Sabem que a l’estiu es converteix en un formiguer de gent i de vehicles. Sabem que es fa difícil passejar pels carrers més concorreguts degut als vianants, a les botigues que trauen al carrer el gènere i a les poques terrasses que també intenten fer-se un lloc i que acaben baixant a l’asfalt per a ubicar-se.

Tots sabem que Sant Antoni té un urbanisme extremadament criticat i que és l’origen indiscutible del caos al qual he fet referència. Edificis “pantalla”, que provoquen carrers ombrívols i poc assolellats, que massifiquen la zona i que s’han convertit en les nostres “colmenes” particulars. A més a més, la falta d’aparcaments d’estos edificis obliga a què els carrers tinguen fins a quatre fileres per tal de poder estacionar.

Tot açò ens dóna com a resultat que les tres avingudes principals de comunicació del poble de Cullera i del mateix barri de Sant Antoni amb la mar, és a dir, Caminàs dels Hómens, Cabanyal i Blasco Ibáñez siguen llocs inhòspits, plens de vehicles aparcats i sense cap tipus d’atractiu per al nostre turisme. Són carrers per on es passa per a arribar al meravellós passeig marítim que tenim, però no carrers on es puga estar o gaudir.

A Cullera ja coneixem altra forma d’urbanitzar com la zona del Racó, on els edificis són exents, no estan els uns pegats als altres i disposen de zona pròpia en la planta baixa per a poder-s’hi estar, jugar, etc. Són edificis que no ocupen tota la seua parcel·la. Un altre exemple d’aquest urbanisme són les torres de l’Espacio, que ocupen poc de terreny i creixen de manera vertical deixant gran part de la seua parcel·la sense edificar. Aquest és el model que es pretén seguir també en la zona nova de la Bega.

Com podem comprovar són dos tipus d’urbanisme diferents, però el que a nosaltres ens preocupa és el que afecta a Sant Antoni i, en concret, a les tres avingudes ja esmentades.

anglezero taller d’arquitectura ha estat analitzant com millorar estos carrers de cara al ciutadà, tant per als que vivim tot l’any a Cullera com per al turisme que tenim a l’estiu. És més, la nostra voluntat és aconseguir que aquesta siga una zona tan agradable que fomente el turisme durant tot l’any i l’interés dels ciutadans de Cullera per anar a viure a esta nova zona. Hem analitzat quins avantatges té eixe urbanisme que tant poc agrada i hem intentat potenciar-los.

Per intentar arribar a açò anglezero taller d’arquitectura proposa a l’Ajuntament de Cullera urbanitzar de nou estes tres avingudes en el seu últim tram, des del carrer Poeta Miguel Hernández fins el passeig marítim, eliminant l’aparcament en superfície i fent més grans les voreres per als vianants. Ara bé, deixant un pas per als vehicles d’anada i tornada per a entrar a les finques que ja disposen de garatges i per a la càrrega i descàrrega dels comerços i tota la resta d’espai per a què la gent puga passejar tranquil·lament, aturar-se en una gelateria o restaurant o entrar a alguna botiga. És a dir crear una zona doblement atractiva: per als comerciants i hostalers i per al ciutadà i turista. I per tal de compensar la falta d’aparcament en superfície, proposem fer aparcament subterrani en el subsòl, duplicant el nombre de places que hi ha actualment si es fera un soterrani, i multiplicant-les per quatre si es feren dos soterranis.

Però el millor de tot és que a l’Ajuntament no li costaria ni un euro, ja que els aparcaments es podrien vendre en propietat i no en concessió administrativa com s’ha fet en la plaça Andrés Piles i en el Far. I per què es podria vendre a un particular (o empresa) per a tota la vida i no per a uns quants anys? Perquè la Llei Urbanística Valenciana (LUV) permet als ajuntaments desvincular el subsòl dels seus carrers i jardins i inscriure’s en el Registre de la Propietat per a que es puga vendre, mentre que el sòl i el vol dels mateixos es queden igual.

Però el que interessa en definitiva és que podem intentar rectificar el que es va fer malament en la seua època i millorar una zona tantes vegades criticada com és Sant Antoni, convertint-la en un espai agradable tant per al turisme com per al poble de Cullera.